www.bydgoszcz.uw.gov.pl __



Archiwalna wersja dokumentu dla daty: 2008-07-14 16:38:19


<< powrót do wersji aktualnej dokumentu


Wydział Środowiska, Rolnictwa i Rozwoju Wsi Utwórz PDF Drukuj Wyślij znajomemu
  1.  
    • Oddział środowiska

    • Oddział ochrony przyrody w tym Wojewódzki Konserwator Przyrody

    • Oddział rolnictwa i rozwoju wsi

    • Oddział Państwowej Straży Łowieckiej w tym Komendant

    • samodzielne stanowisko ds. rybactwa i łowiectwa
  2. ul. Konarskiego 1, 85-066 Bydgoszcz
    tel. (0-52) 34-97-500, 34-97-520
    fax (0-52) 34-97-502

    Dyrektor

    Andrzej Baranowski

 

  1.  
    • Oddział zamiejscowy we Włocławku

Zakres działań Wydziału Środowiska, Rolnictwa i Rozwoju Wsi określa § 23 Regulaminu Urzędu Wojewódzkiego

§ 23. Do zadań Wydziału Środowiska, Rolnictwa i Rozwoju Wsi należy w szczególności (zadania wg dotychczas obowiązującego regulaminu, który aktualnie jest w trakcie zmian):

1) Wykonywanie zadań z zakresu ochrony powietrza atmosferycznego, gospodarki odpadami, hałasu, wibracji, oceny oddziaływania na środowisko, przeglądów ekologicznych oraz pola elektromagnetycznego:

  1. wydawanie rozporządzeń określających programy ochrony powietrza, mające na celu osiągnięcie dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu, przy współdziałaniu z właściwymi starostami i wojewodami, przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw środowiska informacji o programach ochrony powietrza,
  2. wydawanie rozporządzeń określających plany działań krótkoterminowych w przypadku ryzyka występowania przekroczeń dopuszczalnych lub alarmowych poziomów substancji w powietrzu w danej strefie - mających na celu zmniejszenie ryzyka wystąpienia przekroczeń, ograniczenia skutków i czasu trwania przekroczeń - po zasięgnięciu opinii właściwego starosty,
  3. niezwłoczne zawiadamianie społeczeństwa oraz podmiotów gospodarczych o ryzyku wystąpienia przekroczeń dopuszczalnych albo alarmowych poziomów substancji w powietrzu lub o wystąpieniu takich przekroczeń,
  4. wydawanie rozporządzeń dot. rodzajów lub jakości paliw dopuszczonych do stosowania dla terenu województwa bądź jego części, a także sposobu realizacji i kontroli tego obowiązku, w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na środowisko lub na dobra kultury,
  5. wydawanie decyzji dot. obowiązku prowadzenia pomiarów poziomów substancji w powietrzu przez podmioty korzystające ze środowiska, które prowadzą działalność powodującą wprowadzanie substancji do powietrza - na obszarze, na którym istnieje przekroczenie dopuszczalnego poziomu substancji w powietrzu,
  6. wydawanie decyzji nakładającej obowiązek prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia, wykraczającej poza obowiązki ustawowe, jeżeli z przeprowadzonej kontroli wynika, że nastąpiło przekroczenie standardów emisyjnych oraz nałożenie obowiązku określającego zakres i terminy przedkładania wyników pomiarów, a także wymagań w zakresie formy, układu i wymaganych technik,
  7. wydawanie decyzji nakładającej dodatkowe wymagania w zakresie ochrony powietrza, w tym dodatkowe wymagania w zakresie prowadzenia pomiarów, jeżeli przemawiają za tym szczególne względy ochrony środowiska,
  8. wydawanie pozwoleń w drodze decyzji na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, decyzji odmawiającej lub ograniczającej to pozwolenie,
  9. wydawanie decyzji w zakresie przeniesienia praw i obowiązków wynikających z pozwolenia na wprowadzanie pyłów lub gazów do powietrza dla zainteresowanego nabyciem całej instalacji,
  10. przeprowadzanie postępowania kompensacyjnego w przypadku wydawania pozwoleń na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza dla nowo budowanej instalacji lub zmienianej w sposób istotny, znajdującej się na obszarze, na którym zostały przekroczone standardy jakości powietrza,
  11. wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych oraz innych niż niebezpieczne dla prowadzących instalacje,
  12. zatwierdzanie programu gospodarki odpadami niebezpiecznymi przy wytwarzaniu odpadów w formie decyzji administracyjnej dla prowadzących instalacje,
  13. przyjmowanie informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami dla prowadzących instalacje,
  14. zatwierdzanie programu gospodarki odpadami, w drodze decyzji administracyjnej dla wytwórców odpadów nieprowadzących instalacji,
  15. przyjmowanie informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach ich gospodarowania dla nieprowadzących instalacji,
  16. wydawanie decyzji odmawiającej wydania pozwolenia na wytwarzanie odpadów lub zatwierdzenia programu gospodarki odpadami niebezpiecznymi, cofnięcie lub ograniczenie wydanych decyzji,
  17. wniesienie sprzeciwu w drodze decyzji do złożonej informacji o wytwarzanych odpadach,
  18. wydawanie decyzji na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, względnie odmowa, cofnięcie lub ograniczenie wydanej decyzji,
  19. wydawanie decyzji na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu, względnie odmowa, cofnięcie lub ograniczenie wydanej decyzji,
  20. wydawanie decyzji zobowiązujących do przedstawienia przeglądu ekologicznego zarządzających spalarniami odpadów,
  21. wydawanie decyzji zobowiązujących do przedstawienia przeglądu ekologicznego zarządzających składowiskami odpadów,
  22. przeprowadzanie egzaminów w zakresie gospodarki odpadami dla kierowników spalarni oraz egzaminów w zakresie gospodarki odpadami dla zarządzających składowiskiem odpadów /komisje egzaminacyjne powołane przez Wojewodę/,
  23. zatwierdzanie w drodze decyzji instrukcji eksploatacji składowiska odpadów lub odmowa, w drodze decyzji zatwierdzenia instrukcji eksploatacji składowiska odpadów,
  24. zgoda w formie decyzji na zamknięcie składowiska odpadów lub jego części,
  25. opiniowanie projektów budowlanych składowiska odpadów niebezpiecznych i przemysłowych,
  26. wydawanie decyzji na spalanie odpadów poza instalacjami lub urządzeniami przeznaczonymi do tego celu,
  27. prowadzenie rejestru o rodzaju, ilości oraz miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska - np. PCB, azbest,
  28. uzgadnianie w zakresie ochrony środowiska decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu (postanowienie) oraz decyzji o pozwoleniu na budowę (decyzja) dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie raportów o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,
  29. określanie w drodze rozporządzenia programów działań, których celem jest dostosowanie poziomu hałasu do dopuszczalnego dla terenów poza aglomeracjami, na których poziom hałasu przekracza poziom dopuszczalny,
  30. prowadzenie rejestru (aktualizowanego corocznie) zawierającego informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku,
  31. wydawanie pozwolenia na emitowanie hałasu do środowiska dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
  32. wydawanie pozwolenia na emitowanie pól elektromagnetycznych dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
  33. stwierdzanie w drodze decyzji wygaśnięcia pozwolenia na emitowanie hałasu do środowiska, cofnięcia lub ograniczenia,
  34. stwierdzanie w drodze decyzji wygaśnięcia pozwolenia na emitowanie pól elektromagnetycznych, cofnięcia lub ograniczenia,
  35. nakładanie, w drodze decyzji obowiązku ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia lub przywrócenia środowiska do stanu właściwego,
  36. postępowanie w sprawie ocen oddziaływania na środowisko w ramach przepisów obowiązujących do 1 października 2001 r.,
  37. udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie,
  38. udzielanie pomocy organizacjom ekologicznym w ich działalności w dziedzinie ochrony środowiska,
  39. opiniowanie wniosków zakładów, realizujących inwestycje oraz działania proekologiczne, kierowanych do NFOSiGW, WFOŚiGW,
  40. udział w wybranych kontrolach realizowanych przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska,
  41. wydawanie opinii w sprawie określenia zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko,
  42. opiniowanie raportów o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięć będących w gestii Wojewody, na etapie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu oraz na etapie projektu budowlanego,
  43. opiniowanie i tworzenie obszaru ograniczonego użytkowania, w drodze rozporządzenia dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
  44. zobowiązanie w drodze decyzji do wykonania przeglądów ekologicznych dla inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
  45. opiniowanie dokumentacji i materiałów, dotyczących zmniejszenia zasięgu szkodliwego oddziaływania na środowisko podmiotów, które posiadają decyzje w sprawie stref ochronnych w przypadkach: jeśli prowadzący instalację ograniczy oddziaływanie na środowisko w stopniu uzasadniającym zmniejszenie istniejącej strefy ochronnej lub prowadzący instalację ograniczy szkodliwe oddziaływanie do terenu, do którego posiada tytuł prawny,
  46. wydawanie pozwoleń zintegrowanych dla instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska,
  47. dokonywanie co najmniej raz na 5 lat analizy wydanego pozwolenia zintegrowanego, a także analiza pozwoleń zintegrowanych w przypadku zmiany w najlepszych dostępnych technikach, lub jeśli to wynika z potrzeby dostosowania eksploatacji instalacji do zmian przepisów o ochronie środowiska oraz zmiana treści pozwolenia zintegrowanego,
  48. współudział w pracach Komisji negocjacyjnej dotyczących ustalania programu dostosowawczego, którego celem jest doprowadzanie do najszybszego zrealizowania obowiązujących wymagań ochrony środowiska przez instalacje, które ze względów technologicznych lub ekonomicznych nie mogą osiągnąć tych wymagań w terminach przewidzianych przez przepisy powszechnie obowiązujące, a za utrzymaniem eksploatacji instalacji przemawia interes publiczny,
  49. zatwierdzanie w drodze decyzji programu dostosowawczego oraz wydanie pozwolenia zintegrowanego na warunkach określonych w programie dostosowawczym,
  50. analiza zgłoszeń dla instalacji nie wymagających pozwoleń, które mogą negatywnie oddziaływać na środowisko oraz wniesienie sprzeciwu w drodze decyzji do przedłożonego zgłoszenia, jeżeli stopień ograniczenia wielkości emisji jest niewystarczający oraz gdy eksploatacja instalacji powodowałaby przekroczenie standardów jakości środowiska,
  51. wydawanie decyzji ustalającej wymagania w zakresie ochrony środowiska, dla instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska,
  52. uzgadnianie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko,
    53/ wydawanie opinii do projektów ustaw i rozporządzeń wykonawczych do ustaw.
2) wykonywanie zdań z zakresu ochrony przyrody:
  1. prowadzenie spraw związanych z realizacją umów finansowych przez NFOŚiGW i WFOŚiGW,
  2. współudział w organizacji przetargów na konserwatorską ochronę pomników przyrody i alei pomnikowych województwa,
  3. koordynacja prac konserwatorskich (weryfikacja potrzeb, przygotowywanie zaleceń i umów, nadzór nad pracami konserwatorskimi i ich wykonaniem),
  4. współpraca z parkami krajobrazowymi,
  5. sprawowanie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
  6. przygotowywanie decyzji o przeznaczeniu gruntów leśnych nie będących własnością Skarbu Państwa na cele nierolnicze i nieleśne,
  7. przygotowywanie decyzji zatwierdzających uproszczone plany urządzania lasów niepaństwowych,
  8. przygotowywanie decyzji o zmianie lasu na użytek rolny dla lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa o powierzchni powyżej 10 ha,
  9. przygotowywanie decyzji o uznaniu lasu za ochronny lub pozbawieniu go tego charakteru w odniesieniu do lasów nie będących własnością Skarbu Państwa,
  10. przygotowywanie decyzji o wyrażeniu zgody bądź odmowa tej zgody na przeznaczenie lasów ochronnych na inne cele,
  11. nadzór nad gospodarką leśną,
  12. opiniowanie wniosków zarządów gmin o wyrażenie zgody na przeznaczenie gruntów leśnych własności Skarbu Państwa na cele nierolnicze i nieleśne, przekazywanie ich do Ministerstwa Środowiska,
  13. współpraca z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych w Toruniu w zakresie koordynacji zadań z zakresu leśnictwa oraz realizacji Krajowego i Wojewódzkiego Programu Zwiększenia Lesistości.
3) do zadań Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody należy:
  1. koordynowanie całokształtu działalności związanej z ochroną przyrody na obszarze województwa,
  2. podejmowanie czynności i wykonywanie zadań zleconych przez Ministra Środowiska i Głównego Konserwatora Przyrody,
  3. ustalanie wielkości i wydawanie zgody na pozyskiwanie, zbiór, przechowywanie i przetwarzanie roślin i zwierząt gatunków chronionych,
  4. wykonywanie działań z zakresu wprowadzania różnych form ochrony przyrody:
    1. przygotowywanie dokumentacji uzasadniającej powołanie poszczególnych form ochrony przyrody (parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, wprowadzanie ochrony gatunkowej roślin i zwierząt, pomniki przyrody, stanowiska dokumentacyjne, użytki ekologiczne, zespoły przyrodniczo - krajobrazowe oraz stanowiska roślin i zwierząt chronionych - lista wojewódzka),
    2. przygotowywanie aktów prawnych prawa miejscowego w zakresie ochrony przyrody (rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, ustalanie granic miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt gatunków chronionych oraz wprowadzanie czasowej ochrony gatunkowej roślin i zwierząt nie objętych ochroną, obszary chronionego krajobrazu, pomniki przyrody, stanowiska dokumentacyjne, użytki ekologiczne, zespoły przyrodniczo - krajobrazowe oraz stanowiska roślin i zwierząt chronionych - lista wojewódzka),
    3. sporządzanie projektów preliminarzy budżetowych dla bieżących działań z zakresu ochrony przyrody oraz koordynowanie realizacji wieloletnich programów, planów ochrony dla poszczególnych form ochrony przyrody,
    4. prowadzenie bazy danych i rejestru obiektów podlegających ochronie (rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych, obszarów chronionego krajobrazu, użytków ekologicznych, stanowisk dokumentacyjnych, zespołów przyrodniczo-krajobrazowych, pomników przyrody oraz miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt gatunków chronionych i miejsc występowania roślin ginących i rzadkich),
    5. udostępnianie informacji z bazy danych i rejestrów rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych i obszarów chronionego krajobrazu oraz pozostałych form prawnej ochrony przyrody,
    6. opiniowanie, projektowanie i prognozowanie gospodarki w rezerwatach przyrody i innych formach prawnej ochrony przyrody,
    7. nadzór nad realizacją zadań wykonywanych przez parki krajobrazowe,
  5. opiniowanie projektów zmian miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz lokalizacji inwestycji na obszarach chronionych,
  6. opiniowanie wycinek drzew i krzewów rosnących przy drogach publicznych, ciekach wodnych oraz urządzeniach melioracyjnych,
  7. określanie rozmiaru szkód wyrządzanych przez gatunki chronione, szacowanie szkód i podpisywanie ugody z poszkodowanymi z tytułu szkód wyrządzonych przez gatunki zwierząt chronionych oraz przygotowywanie dokumentów do wypłat odszkodowań,
  8. prowadzenie i obsługa Wojewódzkiej Komisji Ochrony Przyrody,
  9. przygotowanie projektu, prowadzenie i realizacja środków budżetowych Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody oraz spraw związanych z realizacją zadań przez Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody finansowanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie zadań pod nazwą "Konserwatorska Ochrona Przyrody" (przygotowanie wniosku do WFOŚ i GW "Konserwatorska Ochrona Przyrody", przygotowanie przetargów i umów na realizację zadań pod nazwą "Konserwatorska Ochrona Przyrody", merytoryczny nadzór nad przebiegiem zadań, komisyjny odbiór zleconych zadań),
  10. sporządzanie sprawozdawczości statystycznej z zakresu ochrony przyrody i krajobrazu - sprawozdanie roczne we współpracy z GUS-em,
  11. realizacja programów z zakresu czynnej ochrony przyrody:
    1. reintrodukcja sokoła wędrownego,
    2. reintrodukcja rysia,
    3. reintrodukcja żółwia błotnego,
    4. reintrodukcja jarzęba brekinii,
    5. projekt alternatywnego rezerwatu przyrody dla ochrony cisa,
    6. projekt europejskiej sieci NATURA 2000 (wyznaczanie obszarów proponowanych do włączenia do sieci, korekta granic obszarów włączonych),
    7. realizacja programu Rezerwat Biosfery Bory Tucholskie,
    8. przygotowywanie do wdrożenia programu reintrodukcji gatunków zwierząt rzadkich: cietrzewia i głuszca,
  12. czynna ochrona stanowisk zwierząt chronionych (koordynacja prac związana z zabezpieczeniem stanowisk lęgowych),
  13. przygotowanie do wdrożenia koncepcji europejskiej sieci NATURA 2000 w ramach działań przygotowawczych do wstąpienia Polski do Unii Europejskiej,
  14. współpraca z Regionalnymi Dyrekcjami Lasów Państwowych, uczestnictwo w pracach Komisji Techniczno - Gospodarczych Lasów Państwowych oraz Komisji Ochrony Przyrody dla Nadleśnictw w zakresie ochrony przyrody,
  15. współdziałanie z organizacjami społecznymi mającymi na celu ochronę przyrody oraz merytoryczny nadzór nad edukacją ekologiczną w parkach krajobrazowych,
  16. współpraca z placówkami naukowymi, jednostkami organizacyjnymi, osobami prawnymi i fizycznymi w zakresie działań na rzecz ochrony przyrody (ekspertyzy, analizy, koncepcje, projekty poszczególnych form ochrony przyrody, badania naukowe na terenie obszarów chronionych),
  17. opiniowanie projektów ustaw, rozporządzeń i innych aktów wykonawczych w zakresie ochrony przyrody.
4) wykonywanie zadań z zakresu gospodarki wodnej:
  1. wydawanie pozwoleń wodnoprawnych:
    1. na szczególne korzystanie z wód i wykonanie urządzeń wodnych dla obiektów mogących znacząco oddziaływać na środowisko (pobór wód powierzchniowych i podziemnych; wprowadzanie ścieków do wód i do ziemi; sztuczne zasilanie wód podziemnych; piętrzenie oraz retencjonowanie śródlądowych wód powierzchniowych; korzystanie z wód do celów energetycznych),
    2. na obszarach bezpośrednio zagrożonych powodzią (na gromadzenie ścieków i innych materiałów, prowadzenie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów; wznoszenia obiektów budowlanych oraz wykonywania innych robót; wydobywanie kamienia, żwiru, piasku, innych materiałów oraz ich składowanie),
    3. na wykonywanie urządzeń zabezpieczających przed powodzią,
    4. na przerzuty wody,
    5. na wprowadzanie do wód powierzchniowych substancji chemicznych hamujących rozwój glonów,
    6. dla terenów zamkniętych w rozumieniu przepisów ustawy - prawo ochrony środowiska,
  2. dokonywanie przeglądów ustaleń pozwoleń wodnoprawnych w cyklach czteroletnich oraz zapisów pozwoleń zintegrowanych,
  3. współudział w wydawaniu pozwoleń zintegrowanych,
  4. udzielanie informacji o środowisku,
  5. pełnienie roli organu wyższego stopnia w stosunku do starosty w sprawach z zakresu administracji rządowej dot. gospodarki wodnej oraz nadzór nad pracą starostów w zakresie orzecznictwa wodnoprawnego,
  6. prowadzenie spraw związanych z integracją Polski z Unią Europejską w zakresie zagadnień ochrony wód i gospodarki wodno-ściekowej, m.in. badanie stanu zaawansowania wdrożeń dyrektyw UE i nowych rozwiązań prawnych obowiązujących w Polsce na terenie województwa,
  7. prowadzenie spraw związanych z wywiązywaniem się Polski (województwa) ze zobowiązań międzynarodowych w zakresie spraw ochrony wód m.in. wynikających z konwencji helsińskiej,
  8. współpraca międzynarodowa w zakresie spraw gospodarki wodnej i ochrony wód,
  9. wydawanie opinii do:
    1. projektów ustaw i rozporządzeń wykonawczych do tych ustaw,
    2. projektów budowlanych inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko i zdrowie ludzi w sprawach dotyczących wszystkich elementów gospodarki wodnej,
    3. wniosków o pomoc finansową, ze środków funduszy celowych, dot. ochrony wód i gospodarki wodnej (NFOŚiGW i EKOFUNDUSZ),
    4. wniosków - zgłoszeń do organizowanych konkursów ekologicznych w zakresie gospodarki wodnej,
  10. wydawanie decyzji dot. warunków prowadzenia robót przy regulacji wód śródlądowych, żeglownych, kanałów, stopni wodnych, zbiorników wodnych, stawów rybnych i innych urządzeń zmieniających stosunki wodne,
  11. ustalanie linii brzegowej dla śródlądowych dróg wodnych,
  12. ustalanie podziałów kosztów utrzymania tworzących brzegi wody budowli lub murów nie będących urządzeniami wodnymi,
  13. ustanawianie w pozwoleniu zintegrowanym lub pozwoleniu wodnoprawnym roszczeń z tytułu wystąpienia negatywnych skutków w środowisku (depozyt, gwarancja bankowa lub polisa ubezpieczeniowa),
  14. dokonywanie oględzin terenowych dotyczących prowadzonych postępowań administracyjnych,
  15. prowadzenie wojewódzkiego archiwum gospodarki wodnej,
  16. nadzór nad wykonywaniem zadań z zakresu ochrony wód i gospodarki wodnej przez organy administracji zespolonej,
  17. prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji dotyczących opłat za pobór wody i odprowadzanie ścieków przez podmioty gospodarcze i jednostki organizacyjne województwa - dotyczy wszystkich zobowiązań powstałych do dnia 31 grudnia 2001 roku,
  18. prowadzenie spraw administracyjnych związanych ze zobowiązaniami podmiotów, nie zakończonych decyzjami ostatecznymi, dotyczącymi opłat za wszystkie elementy środowiska (emisje do atmosfery, wodę, ścieki i odpady) podlegające rozstrzygnięciu decyzją Wojewody,
  19. rozpatrywanie skarg dot. zadań lub działań rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa w zakresie spraw merytorycznie związanych z zakresem ochrony wód i gospodarki wodnej,
  20. współpraca z samorządami województwa wszystkich szczebli w zakresie weryfikacji ewidencji podmiotów podlegających opłatom ekologicznym oraz ochrony wód i gospodarki wodnej,
  21. obsługa Wojewódzkiej Komisji do spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko.

UWAGA!

DALSZE ZMIANY ZOSTANĄ WPROWADZONE PO ZATWIERDZENIU REGULAMINU KPUW:

- w zakresie rybactwa,

- w zakresie łowiectwa,

- w zakresie Państwowej Straży Łowieckiej,

- w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi i rynków rolnych.

-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

6) wykonywanie zadań z zakresu łowiectwa:

  1. sprawowanie administracji z zakresu łowiectwa,
  2. przygotowywanie rozporządzeń dotyczących podziału obszaru województwa na obwody łowieckie, korekt granic obwodów oraz powierzchni użytkowej tych obwodów,
  3. przygotowywanie decyzji o skracaniu okresów polowań na terenie województwa,
  4. klasyfikowanie obwodów łowieckich przy współpracy z Lasami Państwowymi i Polskim Związkiem Łowieckim,
  5. współudział w opracowywaniu i określaniu kierunków gospodarki łowieckiej poprzez wieloletnie plany łowieckie, regiony hodowlane z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych i Polskim Związkiem Łowieckim,
  6. udział merytoryczny w tworzeniu i nadzorze nad Państwową Strażą Łowiecką,
  7. uczestnictwo w pracach Komisji Egzaminacyjnej Polskiego Związku Łowieckiego,
  8. sprawowanie nadzoru nad wydzierżawianiem przez starostów obwodów łowieckich,
  9. przygotowywanie wypłaty odszkodowań za straty spowodowane przez zwierzęta łowne objęte całoroczną ochroną,
  10. wydawanie zezwoleń na wejście w posiadanie zwierząt wolno żyjących (dzikich) w celu preparowania zwłok zwierzęcych oraz tworzenie z nich kolekcji,
  11. współpraca z Polskim Związkiem Łowieckim, Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych, Izbami Rolniczymi, organizacjami pozarządowymi oraz Krajowym Centrum Informacji Kryminalnych w zakresie niezbędnym do realizacji zadań ustawowych.
7) realizacja i nadzór nad wykonaniem przepisów ustawy o nasiennictwie, a w szczególności:
  • zakazywanie uprawy niektórych roślin uprawnych lub ich odmian oraz stosowania nieodpowiedniego materiału siewnego,
  • tworzenie i znoszenie rejonów zamkniętych wytwarzania kwalifikowanego materiału siewnego odmian ziemniaka,
  • ustalanie wykazu przedsiębiorstw upoważnionych do produkcji ziemniaka i skup kwalifikowanego materiału siewnego odmian ziemniaka.
8) współpraca z Inspekcją Ochrony Roślin w zakresie realizacji przepisów ustawy o ochronie roślin uprawnych, w tym:
  • wprowadzanie obowiązku zwalczania organizmów szkodliwych dla roślin i produktów roślinnych innych niż określone przez ministra właściwego do spraw rolnictwa,
  • zakazywanie, ograniczanie lub uzależnianie stosowania środków ochrony roślin od spełnienia określonych warunków,
  • zakazywanie uprawy niektórych roślin na gruntach, na których zastosowano określone środki ochrony roślin.
9) realizacja przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, w tym:
  • określanie ogólnej powierzchni przeznaczonej corocznie po uprawy maku lub konopi włóknistych oraz rejonizacja tych upraw,
  • wydawanie zezwoleń przedsiębiorcom na kontraktacje upraw maku lub konopi włóknistych oraz cofanie tych zezwoleń.
10) wykonywanie zadań wynikających z przepisów ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, a w szczególności:
  • rozpatrywanie odwołań od decyzji starostów o niedopuszczeniu reproduktora do rozrodu naturalnego,
  • zakazywanie lub dopuszczanie utrzymywania pszczół określonej linii,
  • zezwalanie na prowadzenie działalności w zakresie pozyskiwania, konfekcjonowania, przechowywania i dostarczania nasienia do sztucznego unasieniania oraz cofanie zezwoleń,
  • wydawanie zezwoleń na prowadzenie sztucznego wylęgu drobiu oraz cofanie, gdy działalność jest prowadzona z naruszeniem przepisów.
11) wydawanie zezwoleń na prowadzenie dotychczas nie stosowanej technologii chowu zwierząt w zakresie ustawy o ochronie zwierząt.

12) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o grupach producentów rolnych, o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego:
  • stwierdzanie, w drodze decyzji administracyjnej, spełnienia przez grupę warunków określonych w ustawie i dokonywanie wpisu do rejestru grup,
  • wydawanie decyzji o odmowie dokonania wpisu do rejestru grup,
  • skreślanie grupy z rejestru, w przypadku niespełnienia warunków określonych w ustawie,
  • prowadzenie nadzoru nad działalnością grup, rozpatrywanie rocznych sprawozdań finansowych, współpraca w tym zakresie z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
13) nadzór nad wykonywaniem zadań i kompetencji Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w zakresie wynikającym z ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej, a w szczególności:
  • podejmowanie decyzji w sytuacji występowania choroby zakaźnej lub bezpośredniego jej zagrożenia,
  • ustalanie wykazu rzeźni obowiązanych do skupu i przeprowadzania uboju zwierząt wymagających uboju z konieczności.
14) wykonywanie zadań określonych w ustawie o rybactwie śródlądowym, w szczególności:
  • sprawowanie nadzoru nad uprawnionymi do rybactwa w zakresie prowadzenia gospodarki rybackiej i jej ocena prowadzenia tej gospodarki,
  • zwalnianie uprawnionych do rybactwa z obowiązku racjonalnej gospodarki rybackiej,
  • uznawanie zbiorników wodnych za czasowo nieprzydatne do prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej,
  • ustanawianie i znoszenie obrębów ochronnych i hodowlanych,
  • zezwalanie na odstępstwa od zakazów połowu ryb oraz zezwalanie na połów ryb w obrębach ochronnych,
  • wydawanie zakazów połowu niektórych gatunków ryb, w określonych wodach na czas niezbędny do ich ochrony,
  • zobowiązywanie innych użytkowników wód do utrzymania swobodnego przepływu ryb,
  • przygotowywanie porozumień Wojewody z innymi wojewodami w zakresie określenia właściwości miejscowej w sprawach dotyczących rybactwa w obwodach, przez które przebiega granica województw,
  • przygotowywanie i składanie wniosków o ukaranie, w trybie przewidzianym przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, określonych w art. 27b ust. 1 ustawy o rybactwie śródlądowym.
15) współpraca z instytucjami działającymi na rzecz rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, w tym:
  • współpraca ze stacją chemiczno - roślinną i ośrodkami doradztwa rolniczego w zakresie bezpiecznego dla środowiska stosowania nawozów mineralnych, wapnowania gleb oraz wdrażania postępu w produkcji roślinnej i ekologii,
  • analiza i monitoring bazy skupowej i przechowalniczej surowców i produktów rolnych, ocena przebiegu skupu i sytuacji na rynku rolnym, współpraca w tym zakresie z Wojewódzkim Inspektoratem Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych w Bydgoszczy,
  • współpraca z Agencją Rynku Rolnego w zakresie interwencji Państwa na rynku rolnym oraz pomocy w naturze dla rolników poszkodowanych na skutek klęsk żywiołowych,
  • współpraca ze Stacją Hodowli Zwierząt, Stacją Hodowli Unasienniania Zwierząt, Ośrodkami Doradztwa Rolniczego, związkami branżowymi hodowców i producentów zwierząt gospodarskich, w zakresie poprawy stanu chowu i hodowli zwierząt rozprowadzania materiału hodowlanego, organizacji aukcji i spędów hodowlanych,
  • współpraca z Wojewódzkim Lekarzem Weterynarii, Wojewódzkim Inspektoratem Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych w zakresie przestrzegania obowiązujących norm i standardów,
  • współpraca z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie udzielania kredytów na wznowienie produkcji w gospodarstwach dotkniętych klęskami losowymi oraz innej pomocy udzielonej ze środków Agencji,
  • opiniowanie wniosków o udzielenie kredytu preferencyjnego dla rolników poszkodowanych w wyniku klęsk żywiołowych,
  • współpraca z Państwową Inspekcją Pracy i Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Rolniczego w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w rolnictwie,
  • współdziałanie ze związkami i organizacjami społeczno-zawodowymi rolników, samorządem rolniczym i terytorialnym w sprawach dotyczących wsi i rolnictwa,
  • dokonywanie oceny sytuacji w produkcji roślinnej, analizy potrzeb materiału siewnego i możliwości zaopatrzenia przez przedsiębiorstwa nasienne oraz oceny stopnia odnawiania materiału siewnego, współpraca w tym zakresie z Inspekcją Nasienną.
16) sprawowanie merytorycznego nadzoru nad działalnością inspekcji i służb zespolonych Wojewody z zakresu rolnictwa, w tym:
  • wykorzystaniem dotacji z budżetu Państwa na realizację inwestycji melioracyjnych, przeciwpowodziowych, na dofinansowanie zadań z zakresu sanitacji wsi oraz zadań statutowych spółek wodnych, sporządzanie w tym zakresie sprawozdań,
  • realizacją zadań doradztwa rolniczego oraz podejmowanie działań zmierzających do upowszechniania wiedzy i postępu w rolnictwie,
  • wykorzystaniem środków z budżetu Państwa przez jednostki resortu rolnictwa,
  • wdrażaniem norm określonych w ISO i HACCP w rolnictwie i jego otoczeniu oraz udzielanie instruktażu zainteresowanym,
  • realizacją zadań zlecanych Kujawsko - Pomorskiej Izbie Rolniczej.
17) Koordynacja działań w zakresie realizacji rolniczych programów branżowych, monitoring ich zaawansowania.

18) Organizacja posiedzeń Zespołu Konsultacyjnego Wojewody Kujawsko-Pomorskiego ds. Wsi i Rolnictwa.

19) Rozpatrywanie wniosków rad gmin w sprawach dotyczących zmiany okręgu podatkowego.

20) Koordynacja i prowadzenie spraw z zakresu ochrony gruntów rolnych i organizacji rolniczej przestrzeni produkcyjnej:
  • wydawanie zezwoleń na przeznaczenie na cele nierolnicze gruntów rolnych klas IV-VI,
  • wydawanie opinii na przeznaczenie na cele nierolnicze użytków rolnych klas I-III,
  • występowanie do ministra właściwego do spraw rolnictwa o wyrażenie zgody na przeznaczenie na cele nierolnicze użytków rolnych klas I-III,
  • uzgadnianie projektów planów zagospodarowania przestrzennego, studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin pod kątem przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze,
  • zapobieganie procesom degradacji i dewastacji gruntów rolnych,
  • opracowywanie informacji, analiz oraz sprawozdań GUS,
  • współdziałanie z Wojewódzkim Biurem Planowania Przestrzennego i innymi podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie planowania przestrzennego w realizacji norm ochrony gruntów rolnych,
  • współdziałanie, nadzór i kontrola nad realizacją zadań z zakresu administracji rządowej, powierzonych ustawowo organom samorządowym w ustawie o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
21) Nadzór i koordynowanie spraw dotyczących:
  • scaleń i wymiany gruntów,
  • opracowywania i weryfikacji granicy polno-leśnej,
  • uwłaszczenia na podstawie przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników.
22) Realizacja postanowień ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa w zakresie:
  • przekazywania nieruchomości rolnych na rzecz Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa - podejmowanie decyzji i przekazywanie protokolarne gruntów,
  • stwierdzania w drodze decyzji administracyjnych, nabycia z mocy prawa własności nieruchomości rolnych przez gminy,
  • współdziałania z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa.
23) Wykonywanie zadań w zakresie reprywatyzacji nieruchomości rolnych i regulowania własności:
  • rozpatrywanie wniosków o zwrot nieruchomości rolnych przejętych na własność Skarbu Państwa z różnych tytułów,
  • rozpatrywanie wniosków rewindykacyjnych dotyczących nieruchomości rolnych przejętych z naruszeniem prawa,
  • rozpatrywanie wniosków o stwierdzenie nieważności decyzji o przejęciu nieruchomości rolnych na własność Skarbu Państwa,
  • rozpatrywanie wniosków i podejmowanie decyzji w trybie przepisów dot. wykonania dekretu PKWN o przeprowadzeniu reformy rolnej,
  • nadzór i kontrola nad realizacją zadań powierzonych ustawowo starostwom powiatowym z zakresu regulowania własności nieruchomości,
  • współpraca z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie rozpatrywania zasadności podjętych decyzji o przejęciu nieruchomości rolnych na własność Skarbu Państwa.
24) Rozstrzyganie w zakresie własności starostów w sprawach wspólnot gruntowych położonych na obszarze dwu lub więcej powiatów.

25) Udział w opracowaniu budżetu Wojewody w zakresie prac geodezyjno-urządzeniowych na potrzeby rolnictwa oraz sprawowanie nadzoru nad wykorzystaniem dotacji.

26) Do zakresu działania oddziału zamiejscowego Wydziału we Włocławku należy realizacja zadań określonych w pkt 1-26 oraz realizacja innych zadań, wynikających z zakresu działania Wydziału, zleconych przez dyrektora Wydziału.