www.bydgoszcz.uw.gov.pl __



Archiwalna wersja dokumentu dla daty: 2011-01-13 12:38:29


<< powrót do wersji aktualnej dokumentu


Paszport Utwórz PDF Drukuj Wyślij znajomemu


Bieżące informacje o paszportach na stronach MSWiA.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. Nr 143, poz. 1027 z późn. zm.).

DOKUMENTY WYMAGANE PRZY SKŁADANIU WNIOSKU PASZPORTOWEGO

DZIECI DO LAT 5

UWAGA: W  momencie składania wniosku nie jest wymagana obecność dziecka do lat 5. Dziecko otrzyma paszport tymczasowy ważny przez 12 miesięcy.
Na wniosek rodziców dziecku może zostać wydany paszport biometryczny ważny również przez 12 miesięcy. W tym wypadku obecność dziecka przy składaniu wniosku jest konieczna.

Przy składaniu wniosku należy przedstawić następujące dokumenty:

1) wypełniony wniosek o wydanie paszportu,
2) posiadany paszport,
3) odpis zupełny aktu urodzenia – w przypadkach nieustalonego ojcostwa małoletniego, lub dokonywania zmian w aktach stanu cywilnego,
4) oryginał dowodu uiszczenia opłaty paszportowej
5) kolorową fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowującą  naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80 % fotografii, fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej.


W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli dane zawarte w dokumentach przedkładanych przez osobę, która ubiega się o wydanie dokumentu paszportowego, lub dane zawarte w dostępnych ewidencjach budzą wątpliwości co do tożsamości lub obywatelstwa osoby albo w dostępnych dokumentach i ewidencjach wystepują rozbieżności w danych osobowych, organ paszportowy może żądać przedłożenia odpisów polskich aktów stanu cywilnego lub dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie.

W imieniu małoletniego wniosek paszportowy składają rodzice lub opiekunowie prawni wspólnie, chyba że na podstawie orzeczenia sądu jeden z rodziców został pozbawiony władzy rodzicielskiej lub władza ta została ograniczona (w omawianym zakresie).
W przypadku braku zgodności stanowisk rodziców lub niemożności uzyskania zgody jednego z nich, zgodę na wydanie dokumentu paszportowego zastępuje orzeczenie sądu rodzinnego.
Wniosek złożony przez jednego rodzica wraz z pisemną zgodą drugiego rodzica, poświadczoną za zgodność podpisu przez organ paszportowy lub notariusza, uznaje się za złożony wspólnie przez rodziców.
Jeżeli jeden z rodziców przebywa za granicą, zgodę na wydanie paszportu dla dziecka może wyrazić przed polskim konsulem lub notariuszem posiadającym uprawnienia apostille.
W przypadku śmierci jednego z rodziców, przy składaniu wniosku należy złożyć odpis aktu zgonu.


OSOBY MAŁOLETNIE OD 5 DO 18 LAT

Małoletni muszą być obecni przy składaniu wniosku o wydanie paszportu, jego odbioru może dokonać jeden z rodziców.

Przy składaniu wniosku należy przedstawić następujące dokumenty:

1) wypełniony wniosek o wydanie paszportu,
2) posiadany paszport,
3) odpis zupełny aktu urodzenia dziecka – w przypadkach nieustalonego ojcostwa małoletniego, lub dokonywania zmian w aktach stanu cywilnego,
4) oryginał dowodu uiszczenia opłaty paszportowej (oraz dokument uprawniający do ewentualnej zniżki - np. legitymacja szkolna),
5) kolorową fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowującą naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, a także twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80 % fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej, bez okrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli dane zawarte w dokumentach przedkładanych przez osobę, która ubiega się o wydanie dokumentu paszportowego, lub dane zawarte w dostępnych ewidencjach budzą wątpliwości co do tożsamości lub obywatelstwa osoby albo w dostępnych dokumentach i ewidencjach wystepują rozbieżności w danych osobowych, organ paszportowy może żądać przedłożenia odpisów polskich aktów stanu cywilnego lub dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie.


W imieniu małoletniego wniosek paszportowy składają rodzice lub opiekunowie prawni wspólnie, chyba że na podstawie o0rzeczenia sadu jeden z rodziców został pozbawiony władzy rodzicielskiej lub władza ta została ograniczona (w omawianym zakresie).
W przypadku braku zgodności stanowisk rodziców lub niemożności uzyskania zgody jednego z nich, zgodę na wydanie dokumentu paszportowego zastępuje orzeczenie sadu rodzinnego.
Wniosek złożony przez jednego rodzica wraz z pisemną zgodą drugiego rodzica, poświadczoną za zgodność podpisu przez organ paszportowy lub notariusza, uznaje się za złożony wspólnie przez rodziców.
Jeżeli jeden z rodziców przebywa za granicą, zgodę na wydanie paszportu dla dziecka może wyrazić przed polskim konsulem lub notariuszem posiadającym uprawnienia apostille.
W przypadku śmierci jednego z rodziców, przy składaniu wniosku należy złożyć odpis aktu zgonu.


OSOBY PEŁNOLETNIE

Złożenie wniosku paszportowego oraz jego odbiór, następują osobiście.

Przy składaniu wniosku należy przedstawić następujące dokumenty:

1) wypełniony wniosek o wydanie paszportu,
2) posiadany paszport,
3) dowód osobisty – w przypadku braku ważnego paszportu,
4) oryginał dowodu uiszczenia opłaty paszportowej (oraz dokument uprawniający do ewentualnej zniżki - np. legitymacja szkolna),
5) kolorową fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowującą naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, a także twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80 % fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej, bez okrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami,
6) odpis polskiego aktu małżeństwa – w przypadku ubiegania się o dokument paszportowy każdorazowo po zmianie nazwiska w wyniku zawarcia małżeństwa za granicą.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli dane zawarte w dokumentach przedkładanych przez osobę, która ubiega się o wydanie dokumentu paszportowego, lub dane zawarte w dostępnych ewidencjach budzą wątpliwości co do tożsamości lub obywatelstwa osoby albo w dostępnych dokumentach i ewidencjach wystepują rozbieżności w danych osobowych, organ paszportowy może żądać przedłożenia odpisów polskich aktów stanu cywilnego lub dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie.


ISTOTNE INFORMACJE

PASZPORT TYMCZASOWY - dokument wydawany co do zasady małoletnim do 5 roku życia. Paszport taki może także otrzymać osoba czasowo przebywająca na terenie Rzeczypospolitej Polskiej na powrót do miejsca stałego pobytu oraz w sytuacjach nagłych związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny, po uprzednim udokumentowaniu tego faktu.

WŁASCIWOŚĆ MIEJSCOWA (CZYLI W JAKIM URZĘDZIE ZŁOŻYĆ WNIOSEK) - paszporty i paszporty tymczasowe wydaje wojewoda właściwy ze względu na miejsce stałego pobytu osoby ubiegającej się o dokument paszportowy, a w razie braku takiego miejsca - według ostatniego miejsca  stałego pobytu tej osoby.

ZMIANA DANYCH - w przypadku zmiany lub konieczności sprostowania danych zawartych w dokumencie paszportowym osoba posiadająca ten dokument jest obowiązana niezwłocznie wystąpić o jego wymianę, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia doręczenia ostatecznej decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzeczenia sądu stwierdzającego zmianę albo sporządzenia aktu małżeństwa stwierdzającego zmianę nazwiska, a w przypadku małżeństwa zawartego przed konsulem lub organem zagranicznym - od dnia doręczenia odpisu aktu małżeństwa. W przypadku obywateli polskich przebywających za granicą termin ten wynosi 90 dni.

UTRARA WAŻNOŚCI W WYNIKU ZMIANY DANYCH - dokument paszportowy podlegający wymianie ze względu na zmianę danych w nim zawartych traci ważność po upływie 60 dni od dnia doręczenia ostatecznej decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzeczenia sądu stwierdzającego zmianę albo sporządzenia aktu małżeństwa stwierdzającego zmianę nazwiska, a w przypadku małżeństwa zawartego przed konsulem lub organem zagranicznym - od dnia doręczenia odpisu aktu małżeństwa. W przypadku obywateli polskich przebywających za granicą termin ten wynosi 4 miesiące.   

PASZPORTOWY PORTAL INFORMACYJNY przy MSWiA umozliwia sprawdzenie stanu realizacji wniosku o wydanie paszportu.

Formularze paszportowe można pobrać w wyznaczonych przez Urzędy Wojewódzkie punktach.