www.bydgoszcz.uw.gov.pl __



Archiwalna wersja dokumentu dla daty: 2009-06-05 14:33:32


<< powrót do wersji aktualnej dokumentu


Utwórz PDF Drukuj Wyślij znajomemu

Wytyczne

w sprawie postępowania w zakresie integracji cudzoziemców, którzy uzyskali  w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, na podstawie art. 91 – 95 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008r. Nr 115, poz. 728, Nr 171, poz. 1056, Nr 216, poz. 1367, Nr 223, poz. 1458,  z 2009r. Nr 6, poz. 33).

  1. Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej w ramach indywidualnego programu integracji – cudzoziemcowi, czyli osobie która uzyskała w RP status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą udziela się pomocy na podstawie złożonego przez niego wniosku  (zał. nr 1 lub 2), do starosty, za pośrednictwem powiatowego centrum pomocy rodzinie w terminie nie później niż 60 dni od dnia uzyskania statusu uchodźcy  lub ochrony uzupełniającej.
  2. Cudzoziemiec składa wniosek w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie – zgodnie z właściwością dla deklarowanego miejsca zamieszkania:
  3. 1.Wniosek musi spełniać wymogi art. 91 ust 5 i 6 ustawy o pomocy społecznej tj. musi zawierać :

    a) pisemną deklaracje o zamiarze zamieszkania na terenie określonego województwa,
    b) pisemne oświadczenie, że cudzoziemiec nie zwrócił się z podobnym wnioskiem na  terenie innego województwa,
    c) pisemne oświadczenie o gotowości przystąpienia do uzgodnionego programu integracji.

    2. Ponadto do wniosku należy dołączyć kopie :

    a) decyzji Prezesa Urzędu ds. Repatriacji i Cudzoziemców lub decyzji Rady  ds. Uchodźców o nadanie statusu uchodźcy,
    b) dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej, wydanego przez Prezesa Urzędu ds. Repatriacji i Cudzoziemców,
    c) karty pobytu wydanej w związku z nadaniem statusu uchodźcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

    3. W przypadku Cudzoziemca, który uzyskał ochronę uzupełniającą, do wniosku należy dołączyć kopie:
    a) decyzji Prezesa Urzędu ds. Repatriacji i Cudzoziemców lub decyzji Rady ds. Uchodźców o odmowie nadania statusu uchodźcy, w której udzielono cudzoziemcowi ochrony uzupełniającej;
    b) karty pobytu wydanej w związku z udzieleniem ochrony uzupełniającej;

    4.
    Cudzoziemiec dołącza do wniosku także inne dokumenty będące w jego posiadaniu, które mogą pomóc w opracowaniu programu integracji.
  4. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie właściwe dla deklarowanego miejsca pobytu cudzoziemca zobowiązane jest niezwłocznie, od dnia otrzymania kompletnego wniosku powiadomić pisemnie Wojewodę Kujawsko – Pomorskiego o deklarowanym przez cudzoziemca miejscu pobytu.
    Wojewoda Kujawsko – Pomorski decyzją administracyjną wskazuje miejsce pobytu cudzoziemca opuszczającego ośrodek dla uchodźców.
  5. Cudzoziemiec sam podejmuje decyzję o wyborze lokalu, w którym zamieszka, korzystając z pomocy realizatora programu w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie.
  6. Na podstawie decyzji wojewody, wskazującej miejsce pobytu cudzoziemca Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie opracowuje indywidualny program integracji.
  7. Indywidualny program integracji wymaga formy pisemnej, potwierdzonej podpisem cudzoziemca i koordynatora programu upoważnionego przez Starostę właściwego dla miejsca deklarowanego pobytu cudzoziemca.
  8. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie niezwłocznie przekazuje Wojewodzie podpisany przez Cudzoziemca program integracji – celem jego zatwierdzenia – zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej.
  9. W ramach programu integracji Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie przedkłada kalkulację kosztów i wniosek o środki finansowe potrzebne do jego realizacji.
  10. Wszelkie zmiany mające wpływ na realizację indywidualnego programu integracji  należy wnosić do Wojewody Kujawsko –Pomorskiego w formie pisemnej wraz z wnioskiem  i uzasadnieniem o celowości dokonywanych korekt.
  11. Zmiany uważa się za zatwierdzone po akceptacji Wojewody Kujawsko –Pomorskiego.
  12. Przyjęcie działań wykraczających poza zatwierdzony przez Wojewodę program integracji  stanowi zgodnie z art. 94 ust. 3 i art. 95 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej podstawę do wstrzymania bądź ograniczenia pomocy.
  13. Wprowadza się wzory:

 

Uzasadnienie

Wprowadzenie wytycznych ujednolici działanie jednostek samorządów terytorialnych, realizujących zadania pomocy społecznej w oparciu o art. 91-95 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 115 poz. 728 , Nr 171, poz. 1056, Nr 216, poz. 1367, Nr 223, poz. 1458, z 2009r. Nr 6, poz. 33)

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy o pomocy społecznej do zadań Wojewody należy koordynowanie działań w zakresie integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w szczególności w zakresie wskazania miejsca zamieszkania.

Wprowadzenie wytycznych umożliwi ujednolicenie prowadzonej dokumentacji oraz wprowadza wzory wniosków składanych do Wojewody Kujawsko- Pomorskiego. Terminy przyjęte w procedurze w zakresie integracji cudzoziemców zapewnią sprawne i skuteczne działanie wszystkich jednostek organizacyjnych zaangażowanych w tym procesie. 

Status uchodźcy umożliwia ubieganie się o pomoc w celu wsparcia procesu integracji poprzez udział cudzoziemca w indywidualnym programie integracji. Cudzoziemiec nabywa prawo do świadczeń pomocy społecznych przewidzianych ustawą o pomocy społecznej  dla obywateli polskich po zakończeniu indywidualnego  programu integracji.