www.bydgoszcz.uw.gov.pl __



Archiwalna wersja dokumentu dla daty: 2008-04-23 22:07:26


<< powrót do wersji aktualnej dokumentu


Sposoby stanowienia aktów publicznoprawnych Utwórz PDF Drukuj Wyślij znajomemu
Artykuł 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) stanowi, że terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów.

Wojewoda jest organem administracji rządowej w województwie. Zgodnie z delegacją wynikającą z aktów wyższego rzędu może on wydawać, w granicach swoich kompetencji, normatywne akty prawne (akty prawa miejscowego), a także akty prawne nie zawierające przepisów powszechnie obowiązujących. Wojewoda wydaje akty prawne w formie rozporządzeń (wykonawczych lub porządkowych) i zarządzeń.

Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego przez Wojewodę określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz.U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872 z późn. zm.) w rozdziale 4. Zgodnie z ww. przepisami akty prawa miejscowego stanowione przez Wojewodę na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, posiadają powszechnie obowiązującą moc prawną na obszarze całego województwa, bądź jego oznaczonej części.

Szczególną kategorię aktów normatywnych Wojewody stanowią rozporządzenia porządkowe, które mogą zostać wydane wyłącznie w przypadku łącznego zaistnienia dwóch sprecyzowanych ustawowo przesłanek, tj. gdy :

   1. rozporządzenie obejmuje zakres nieuregulowany w ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących,
   2. jego ustanowienie jest niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia oraz do zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

Rozporządzenia porządkowe mogą przewidywać za naruszenie ich przepisów kary grzywny wymierzane na zasadach i trybie określonych w prawie o wykroczeniach. Rozporządzenie porządkowe wojewoda przekazuje niezwłocznie Prezesowi Rady Ministrów, marszałkowi województwa, starostom, prezydentom miast, burmistrzom i wójtom, na których terenie rozporządzenie ma być stosowane.

Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego (warunkującego ich wejście w życie, czyli uzyskanie mocy obowiązującej) oraz wydawania wojewódzkiego dziennika urzędowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. nr 62, poz. 718 z późn. zm.)

Ponadto szczegółowe zasady i tryb stanowienia oraz rejestracji aktów prawnych Wojewody Kujawsko-Pomorskiego określają przepisy rozdziału XII (§§ 48-58) Regulaminu Kujawsko – Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy ustalonego zarządzeniem Wojewody Kujawsko-Pomorskiego nr 37/2002 z dnia 28 lutego 2002 r.

Prawo występowania z wnioskiem o wydanie aktu prawnego przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego przysługuje Wicewojewodzie, Dyrektorowi Generalnemu Urzędu, Pełnomocnikom Wojewody, dyrektorom wydziałów oraz kierownikom jednostek organizacyjnych wchodzących w skład rządowej administracji w województwie. Projekty aktów prawnych, wraz z uzasadnieniem sporządzonym na osobnej karcie, przygotowują dyrektorzy wydziałów, Pełnomocnicy Wojewody i kierownicy jednostek organizacyjnych wchodzących w skład rządowej administracji w województwie, stosownie do właściwości rzeczowej. Projekt aktu prawnego winien być sporządzony z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz.U. nr 100, poz. 908) oraz parafowany przez wnioskodawcę.

Dyrektorzy wydziałów i kierownicy jednostek organizacyjnych wchodzących w skład rządowej administracji w województwie projektowane akty prawne opiniują lub uzgadniają z Wicewojewodą, jeżeli dotyczą one problematyki przez nich nadzorowanej oraz z Dyrektorem Generalnym Urzędu, dyrektorami właściwych rzeczowo wydziałów. Jeżeli przepisy szczególne tak stanowią podlegają one również uzgodnieniu ze związkami zawodowymi, organizacjami społeczno - zawodowymi, właściwym ministrem lub innymi organami i jednostkami. Każdy projekt aktu prawnego opiniowany jest przez radcę prawnego Wydziału Prawnego i Nadzoru. Wydział Prawny i Nadzoru po zaopiniowaniu aktu prawnego pod względem formalno-prawnym, przedkłada go Wojewodzie do podpisu. Podpisane akty prawne podlegają wpisowi do właściwych rejestrów prowadzonych przez Wydział Prawny i Nadzoru. Projektodawca aktu prawnego podlegającego publikacji jest zobowiązany złożyć oddzielny egzemplarz tego aktu (oryginał zaopatrzony w pieczęć urzędową umieszczoną obok podpisu organu) do redakcji Dziennika Urzędowego Województwa Kujawsko-Pomorskiego celem jego ogłoszenia.